Home

Foto album

Landkaart met route

vrijdag 28-07 Bishkek

Aankomst in Bishkek, de hoofdstad van Kirgizië, plaatselijke tijd midden in de nacht. Na geregel van visa en fietsen op de truck is het al snel 3 uur. Het was de bedoeling dat we naar een hotel gingen, maar dat ging mis. We werden afgezet bij het hoofdkantoor van de organisatie, omdat er geen hotel geregeld was. In de tussentijd ontbeten met bier en brood. Om 6 uur konden we uiteindelijk naar het hotel. Tot 11 uur geslapen daarna fietsen in elkaar gezet en lunch. Daarna door Bishkek gefietst en de bazaar bezocht. Kennis gemaakt met de bevolking, erg aardig en ze willen dolgraag op de foto, grappig. 's avonds met zijn allen gegeten daarna de spullen voor morgen klaargelegd en de rest georganiseerd ingepakt.

zaterdag 29-07 Ala Archa National park

Om 6 uur gewekt om op tijd te kunnen ontbijten en vroeg op de fiets te kunnen zitten want het zou weer een warme dag worden. Vandaag klimmen we alleen maar, naar en door het Ala Archa National Park. Steeds uitzicht op de besneeuwde bergtoppen, erg mooi. Na 36 km zetten we de tenten langs de rivier (erg koud smeltwater) op. Rest van de middag genoten van de natuur en de rust.

zondag 30-07 Sosnovka

6 uur gewekt met thee, het is erg koud. Na ontbijt het park Ala Archa NP weer uit, 17 km afdalen. Daarna fietsen we over een lange, later drukke weg op zoek naar een markt. Helaas niet op zondag. Na een afslag was de weg gelukkig stukken rustiger. Het werd al snel warmer en warmer, tot boven de 40 graden. Elke 5 km stoppen in een schaduw plek. Het was feest toen op het eind van een lange, vals plat omhooggaande weg een pomp was. Iedereen helemaal nat, maar dat verdampte weer net zo snel. Het laatste stuk reden er 2 jongens op paarden naast ons mee, geweldig gezicht. We kamperen in een boomgaard bij Sosnovka op 1.000 meter hoogte, geen water, dus beetje opfrissen met frisheiddoekjes. Wij wisten onze tent precies op een rode mierenhoop te zetten, dus verplaatsen de hele tent.

maandag 31-07 West Karakol rivier

Vandaag een klim van 51 km met 2.000 hoogtemeters, de Tor Ashuu pas, we zitten dan ook vroeg op de fiets om de warmte voor te zijn. Eerst gaat de klim geleidelijk 3 tot 5 % de laatste 15 km 8 tot15 % behoorlijk zwaar. Maar we zitten uiteindelijk dan ook op 3.200 meter. De tunnel die daar ligt wordt voor het overige verkeer afgesloten zodat wij er door kunnen. Aan de andere kant van de tunnel fietsen we door de Suusamyr vallei en is de omgeving weer totaal anders en zien we de eerst yurts. Daarna prachtige afdaling met veel fotostops en krijgen we voor de eerste keer paardenmelk aangeboden, echt smerig, maar vriendelijk blijven lachen. Daarna 25 km erg slecht wegdek. Kamperen langs de West Karakol rivier, mooie plek.

dinsdag 01-08 Suusamyr vallei

Vandaag een korte tocht door de Suusamyr Vallei waar we lang over doen want het is supermooi en de mensen weer erg aardig. Per km minstens1 foto gemaakt. We kamperen op en prachtige plek langs de rivier, wassen en badderen wat. Tegen zonsondergang nog een klein stukje gefietst om de mooie rode rotsen te zien bij avondzon.

woensdag 02-08 Kekemerin rivier

Eerst door een gebied gefietst waar wat dorpjes zijn richting Bayzak langs de Kekemerin rivier. Veel  mensen op de foto gezet, waaronder een groep oude mannen die we voor de foto maar even in de zon plaatsten, ze vonden het allemaal goed. Het lijkt wel een levend toneelspel, waar we doorheen gaan. Omdat we met zijn allen veel foto's maakten zaten we al snel achter op schema. Het begon weer loeiheet te worden. Na de lunch moesten we een open kokende vlakte over met slecht wegdek; geen boom te vinden. De laatste kilometers kwamen we weer tussen de bergen met af en toe wat schaduw. De kampeerplek was uniek, op een plateau met prachtige bergen om ons heen. Tegen de avond nog wat hoger de bergen in te gegaan om van het uitzicht te genieten.

donderdag 03-08 Son Kul meer.

We begonnen met een klim naar 3.200 meter over slecht wegdek. Langs een kolenmijn, wat een armoe. Flink klimmen maar het uitzicht op de besneeuwde bergtoppen en het Son Kul meer was geweldig. Daarna een afdaling waar ook af en toe in geklommen moest worden. Viel niet helemaal mee maar de yurts maakten het goed en je kon overal wel thee komen drinken, de mensen zijn erg gastvrij en ze vinden het prachtig dat wij belangstelling tonen. We kamperen langs het Son Kol meer (op 3.000 meter) tussen de yurts, paarden en koeien in, alweer lijkt het of we in een openlucht museum zitten. Het is onmogelijk om je tent niet op de edelweiss te zetten, het staat er vol mee.

vrijdag 04-08 Kutha dal

We worden wakker met regen. Omdat we vandaag niet ver hoeven was er toch al besloten later te vertrekken, we vertoeven de ochtend in de yurt die we tot onze beschikking hebben met pap, oliebollen en thee.

Wanneer het even droog is pakken we alles snel in en gaan daarna weer verder met het nuttigen van koffie, thee en oliebollen. Om 10 uur besluiten we te vertrekken, eerst een klim over de Moldoo Ashuu pas op 3.100 meter over een slechte weg, maar het uitzicht is spectaculair. De afdaling door het Kurtha dal over de slechte weg naar 2.000 meter is het zoveelste sprookje. We kamperen in het Kurtha dal. ' s avonds begint het helaas weer te regenen dus het hout wat verzameld was voor het kampvuur ligt er nog.

zaterdag 05-08 Naryn

Weer met thee gewekt de wolkenloze hemel belooft een warme dag. Pap en pannenkoekjes bij het ontbijt zorgen ervoor dat de dag goed begint.

De afdaling blijkt erg hobbelen, we proberen een paardenpad maar dat verdwijnt in de struiken en dan maar weer de gravelhobbels. Na 17 km bereiken we het asfalt wat in het begin nog erger dan de gravel is.

De dorpjes stellen niet veel voor het uitzicht is veel hetzelfde; veel ruige bergen en een soort van canyon afgrond in de verte.

Bij een postkantoortje stoppen weer even. Nadat er 3 postzegels zijn gekocht, blijken de zegels voor Europa uitverkocht, alleen nog zegels met kleine bedragen zijn te krijgen en moet je de voor en achterkant vol plakken met zegels om een beetje in de buurt te komen van het goede bedrag. Onze kaarten verdwijnen in een la, of ze er ooit uit komen is de vraag.

Vlak voor Naryn nog een gemeen bultje en een afdaling met erg slecht asfalt.

De kant waar wij de stad binnen rijden staat vol met vervallen fabrieken ook het centrum blijkt niet veel soeps te zijn, worden we nog bekogeld met stenen ook, waar dat nou weer goed voor is. Roel springt van zijn fiets die jochies achterna, heeft geen zin, maar het geeft een goed gevoel dat je tenminste wat doet. Dit komen we trouwens nog maar 1x in de hele reis tegen.

We overnachten in een guesthouse, Ouderwets de fietsen op de slaapkamer en de slaapzak op het bed gelegd want de veren van het bed steken in je rug.

zondag 06-08 Kichi Naryn rivier

Na ontbijt weer op pad. zware dag, slechte weg en veel klimmen het Tersky Allatoo geberte in. We rijden eigenlijk steeds door een kloof, langs de Naryn rivier en later de Kichi Naryn rivier. De omgeving doet Zwitsers aan.

maandag 07-08 Bolgart rivier

Gewekt met gezang voor Roel, hoera. vandaag geen lange tocht, maar we doen er wel lang over want foto hier en foto daar. Nomaden met hun vee, stieren die elkaar achterna zitten en nieuwsgierige paarden, en .....een weg die ophoudt omdat er geen  overgang over de erg wilde Bolgart rivier meer is.

We zetten hier de tenten op om daarna een plan te bedenken hoe we verder moeten. De warmwaterbronnen halen we op 2 km dus niet, gaat ons warme bad, later blijkt dat de warm waterbronnen ook onder het puin zijn verdwenen. 's middags gaan er nog wel schapen en paarden door de wilde rivier, een waar spektakel. 's avonds begint het te regenen, met 19 personen in de net iets te kleine eettent. We besluiten morgen, wanneer het goed weer is, toch de pas over te gaan. Bij de koffie is er taart speciaal voor de verjaardag van Roel.

dinsdag 08-08 Issyk Kul meer

Opstaan om 4.30u omdat de truck om moet rijden naar het volgende dal, 250 km, 10 uur rijden. Om 6 uur gaan we de rivier over, spektakel, iedereen komt goed over, maar ijskoud. Daarna begint de klim van de Tosor pas. De eerste 25 km gaan redelijk, af en toe en slecht stukje weg. De laatste km’s gaan stijl omhoog over een erg slecht weg, we zitten tot slot op 3700 meter, prachtig uitzicht over de  gletsjers. De afdaling is lang, 2.300 meter dalen in 40 km, over een enorme rot weg; keien of mul zand, geen snelle afdaling dus en iedereen valt wel een keer. We kamperen aan het Issyk Kul meer (1.600 meter), dat een stuk warmer is dan de smeltwaterriviertjes waar we ons normaliter in wassen.

woensdag 09-08 Issyk Kul meer

We worden al vroeg uit de tent gejaagd door de zon. Rustig aan gedaan, vandaag slechts 40 km langs het meer over asfalt. Was niet erg bijzonder. 's middags aan het stand gelegen en gelezen. Er was veel te zien aan het strand met de Kirgische strandgasten. 's avonds was het heerlijk rustig met een mooie zonsondergang. Jammer dat de kampeerplek erg vies is, er zijn voor de standgasten geen toiletten dus iedereen duikt de bosjes in, ieg, wij ook trouwens.

donderdag 10-08 Yeti Oguz vallei

Vandaag door een dal, de Jety Oguz, gefietst. Mooie rooie rotsen (Seven Bulls) en een omgeving die Zwitsers aandoet, veel groen veel naaldbomen. prachtige kampeerplek. 's middags lekker rustig aan gedaan en nog een eindje gelopen. Alweer een plek om langer te willen blijven, zo helder en schoon.

vrijdag 11-08 Karakol

Vandaag maar 35 km naar Karakol.  's morgen behoorlijk koud 5 graden, maar wanneer de zon door komt warmt het al snel weer op. Eerst afdalen het dal weer uit, daarna een weg van15 km over slecht asfalt en druk richting Karakol. Al snel zijn we in Karakol (1.770 m), alwaar we in een guesthouse overnachten. We bezoeken de markten, de kapper (Roel), de Russisch orthodoxe kerk en het internet café.

zaterdag 12-08 Tugenaksu rivier

Nadat we de stad uitfietsen zitten we snel op het agrarische land, dat hadden we nog niet veel gezien, natuurlijk waren de bergen niet ver weg.

De koffie/lunch was vlak na de eerst helling. Daarna ging het pas echt omhoog. Dit keer leek het weer echt Zwitserland maar later toch weer Kirgizië. Paarden, Yurts en koeien in de rivier dus weer veel fotostops.

We kamperen in een weiland dat vol staat met vrouwenmantel. Wassen doen we weer in het smeltwater, door de aftakkingen was er een soort zwembad ontstaan zonder stroming (wel fris, 2 graden).

Het uitzicht uit de tent is weer belachelijk: besneeuwde bergtoppen met dan weer paarden en dan weer koeien in beeld.

Er nog een ruilhandeltje opgezet met een paar lokale bewoners die we in de middag ook al hebben ontmoet. Toen zijn de fietsen even voor de paarden geruild, nu werd er brood voor melk gewisseld. We liggen er weer vroeg in want het is weer meer dan fris.

zondag 13-08 Sary Jaz vallei

Het is ernstig koud,1 graad wanneer we opstaan. We begonnen meteen met een klim van 18 km naar 3800 meter. prachtig, ruig, rode rotsen en langs sneeuwvelden. na de Chon Ahuu pas gaan we de Sary Jaz vallei in;  prachtig uitzicht op besneeuwde sneeuwtoppen. De afdaling was goed en lang, en op een gegeven moment zelfs asfalt. Mooie kloof met paarse rotsen. Laatste 7 km langs een rivier over smal pad, wat op een gegeven moment weer eens ophield: weg ingestort. We konden dus weer niet verder. Kamp werd opgeslagen en besloten dat de vrachtwagen morgen weer om gaat rijden en wij met de fietsen over een bergpaadje om de ingestorte weg gaan om zo de weg te kunnen vervolgen.

maandag 14-08 Sary Jaz vallei

Omdat de truck vroeg weg moet staan we om 4 uur op. Al snel zijn we door en door koud, ijs staat op onze zadels. Eerst moeten we over een bergpaadje de fietsen en spullen slepen. daarna fietsen we tot een checkpoint want voor een navolgende traject moet je een permit hebben. De weg gaat flink op en neer, en vooral de hellingen waarop we moeten stijgen zijn slecht en stijl.

Vroeg in de middag krijgen we een onweersbui over ons heen. Wanneer we op de plaats van bestemming zijn is de truck er nog niet maar worden we welkom geheten bij een boerengezin. Samen met ons eten staat de tafel al snel vol en de kachel wordt flink opgestookt, al snel wordt het dan ook bloedheet in het huisje. Buiten gaan we een beetje wandelen en bovenop de berg zien we opeens een stofwolk op de weg; de truck! Ik mag nog achterop het paard, gaaf. We zetten de tent op met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen, prachtig. Het beekje om te wassen is weer  ijskoud. We kamperen op 3000 meter.

dinsdag 15-08 Sary Jaz vallei

Rustdag. Helaas is het niet zo'n mooi weer. Het grootste gedeelte van de ochtend beteden we aan het ontbijt. om half 11 besluiten we met 6 man naar de gletsjer te fietsen, prachtig. Tijdens de lunch daar verschijnen er veel windveren in de lucht en snel fietsen we terug, want de windveren zijn een teken voor slecht weer. Na een uurtje begint het inderdaad te regenen, onweren en hard te waaien. Redelijk ongeschonden komen we weer bij de tenten aan. Lekker in de tent gelegen en aan het eind van de middag nog een korte wandeling naar boven op de berg waar we nog maar weer eens series besneeuwde bergtoppen zagen, alweer prachtig.

woensdag 16-08 San Tash

IJskoud wanneer we opstaan, -8 graden, maar het uitzicht is geweldig, de zon schijnt prachtig op de bergen. We fietsen eerst naar 3200 meter, in de klim krijgen we steeds meer uitzicht over minstens 55 besneeuwde bergtoppen. Daarna vooral veel afdalen door de Karkara Canyon over een rot weg maar wel heel mooi. Wanneer we het dal uitkomen is er veel landbouw en we zien weer mensen en auto’s (wel 20 over de hele middag). We kamperen in San Tash vlak bij Timurlan’s stones; de berg met stenen die door soldaten die naar de oorlog vertrokken zijn neergelegd. Wat er nu  nog aan stenen ligt is van soldaten die gesneuveld zijn, een hele boel. We kamperen op 2000 m.

donderdag 17-08 Kuturga

Voor we vertrekken bezoeken we Tirmurlan’s Stones. Het asfalt wat we krijgen is erg slecht, zodat het tot de lunch enorm gehobbel is. Daarna is het asfalt beter en rijden we snel naar het vakantiepark bij Kuturga aan het Issyk Kul waar we onze tenten opslaan. Het vakantiepark is vergane glorie, we kunnen bijna niet geloven dat de huisjes nog verhuurd worden.

vrijdag 18-08 Byshkek

Ontbijt op het strand, daarna de laatste etappe, 90 km naar Cholpon Ata, costa del sol voor de Kazagstanen. De eerst kilometers zijn heerlijk om te fietsen, hoe dichter we bij de costa komen hoe drukker het wordt, en moeten we regelmatig de berm in. Cholpon Ata en de dorpjes er omheen zijn een totaal andere wereld dan die waar we de afgelopen weken zijn geweest. Er staan alleen maar hotels en vakantieparken en er zijn heel veel mensen. Na de lunch gaan alle fietsen op de truck en rijden we naar Byskek, de weg is druk dus niet echt geschikt om te fietsen. Sommige gedeelten zijn wel erg mooi. In Byskek  hebben we een heerlijk hotel en eten we in de tuin.

zaterdag 19-08 Byshkek

Uitslapen. daarna de stad in nog een klein rondje gefietst, koffie gedronken en geluncht met friet. daarna fietsen ingepakt, beetje in de tuin gehangen en uiteindelijk met zijn allen eten in Byskek. We nemen afscheid van de Kirgystaanse begeleiding. Op het vliegveld is het een gesjouw om alles bij de incheckbalie te krijgen. Tot overmaat van ramp willen ze dat alle fietsdozen open gemaakt worden voor een check. Het is inmiddels 2 uur ’s nachts en we zijn moe en hebben daar geen zin in. Dan blijkt dat ze een aantal dollarbiljetten waarmee we moeten betalen voor de fietsen niet accepteren, dat ook nog. Uiteindelijk zitten we toch in het vliegtuig terug naar huis.