Home

Foto album

Vrijdag 25 mei: Glendaruel

Gisteravond zijn we aangekomen met het vliegtuig in Glasgow en toen naar een hotel gefietst in Howwood, wat net onder Glasgow ligt.

Vanuit Howwood volgen we al snel route 75. Prachtig fietspad wat tot Greennock. Daar nemen we de pont naar Dunoon. We doen inkopen en vervolgen onze tocht. Al snel slaan we af naar een one way road. De auto’s die er zijn, zijn erg voorzichtig. Na 75 km vinden we de camping en vinden een mooi plaatsje. Net als de hele dag krijgen ook nu zo af en toe een buitje regen over ons heen, gevolgd door de zon. Wanneer we willen gaan koken gaat het hard regenen dus we steken de benzinebrander in de tent aan. Dit gaat echter niet zo makkelijk en na flink wat benzine pompen doet ie het te goed. De hele brander in de fik. In paniek schieten we de tent uit. Roel probeert nog wat tassen uit de tent te halen. Daarna gooien we snel de tent over de brander, waar na hij harder gaat branden, net op tijd dus. We rukken alle spullen eromheen weg en Roel rent weg op zoek naar een brandblusser. Gelukkig heel snel gevonden en voor de brander ontploft is de brand meester. Pfff dit had erg slecht kunnen aflopen. Na de tent verplaatst te hebben en de troep opgeruimd te hebben halen we even diep adem.

Gespot wild 1 ree, 1 eekhoorn en veel knijnen.

Zaterdag 26 mei: Taynuilt

Hele nacht flink regen. Wanneer we wakker worden weer, of nog steeds. Na een half uur houdt het op en wanneer ik uit de tent kom zie ik een blauwe lucht. Jippie. Echter na een half uur is de lucht weer geheel grijs met regen. Zo gaat het de hele ochtend door. Regen jas aan, regen jas uit. Na 15 mile komen we langs een theehuis en daar is het heerlijk warm binnen. Wanneer we weer gaan fietsen breekt de zon echt goed door. Heerlijk. Afdalen blijft een frisse bedoeling maar wij vinden het wel best. De weg naar Inveraray(toeristisch plaatsje) is helaas wel druk, veel toerders en een hele grote groep met porches die stoer haast hebben. De weg Rioban is nog drukker en weer komen we de groep met porches tegen. Aangezien de weg nergens echt breed is moeten de auto’s achter ons blijven rijden wanneer er van de andere kant verkeer komt. Die porches waren dus niet blij met ons haha. Een poging om een nieuwe brander te kopen mislukt onderweg. Maar aangekomen bij de camping bij Taynuilt staat er een gasbrander bij het tankstation hoera we kunnen weer bakken en braden. Wij zoeken een plek ver weg van het campingveld. Niet zo slim want het campingveld heeft heel lang zon en wij zitten al gauw kou te leiden in de schaduw.

Vandaag 59 mile, veel klimmen. Gespot wild veel knijnen en 4 reeën.

Zondag 27 mei: Tobermory (Mull)

We worden uit onze tent gepest door de zon. Het is nog wel koud maar de lucht is helemaal blauw. Op weg vinden we al snel de weg die we willen hebben. Heerlijk rustig en prachtig mooi. Schapen en schotse hooglanders op de weg. Na 13 mile zijn we in Oban en nemen we de boot van 12 uur. Op Mull hebben we de windstorm hard tegen, 21 km lang. Alle b&b zitten vol en zelfs de camping staat al behoorlijk vol, zal wel door het pinksterweekend komen. Wij vinden nog een mooi plekje in de zon, maar met de wind blijft het erg koud.

38 mile. Gespot wild veel schapen, schotse hooglanders, Hollandse koeien en veel knijnen.

Maandag 28 mei: Tobermory

Weer door de zon gewekt, heerlijk. Vandaag een rondje Mull. Een trui aan trui uit dag, want de wind blijft fris, maar de zon is aangenaam.Vanaf Tobermory ri Dervaig en daar via een klein rustig weggetje en theehuis richting het eiland Ulva. Prachtig. Naar Ulva met een bootje. Fietsen kunnen ook mee op de boot hoewel er wordt afgeraden om op Ulva te fietsen. Het heeft inderdaad veel weg van mountainbiken. Maar het is heel mooi. Na 2,5 uur op Ulva weer terug via Salen en een fietsroute langs het meer Frisa, waar je niet overal mag stoppen vanwege de zeearends die daar nestelen. Op de doorgaande weg gekomen zijn we al snel weer op de camping.

46 mile, 1100 hm. Gespot 2 herten.

Dinsdag 29 mei: Arisaig

Pech dag. We worden wakker met grijze lucht. Op tijd zijn we bij het veer van Tobermory, maar die blijkt kapot. We moeten dus weer naar de andere kant van Mull voor een andere veer. We pakken de bus, want we hebben geen zin om weer de kustroute 20 km te volgen. Bij Fishnish kunnen we wel over. Het wordt steedss grijzer en het begint te regenen wat niet meer stopt vandaag. Wanneer we na een uur een bistro zien gaan we even lekker eten. We kunnen er weer even tegenaan. De route is erg mooi, veel rododendrons. Om 6 uur gaan we weer ergens eten en besluiten toch maar door te fietsen naar Arisaig waar campings zijn, we zijn toch al nat. Om half 8 zijn we op een camping bij de boer, geen kip te bekennen, wel mitches, prachtig uitzicht.

65 mile, 1361 hm, veel regen, 10 graden. Gespot 2 reeën.

Woesdag 30 mei: Broadford (Skye)

Het regent de hele nacht en wanneer we wakker worden is het even droog. Helaas, even want het blijft de hele dag regenen, niet zo'n klein beetje ook. We nemen de boot naar Sky en fietsen zonder leuke omweggetjes naar broadford, waar we een B&B zoeken. Veel zit er vol maar we vinden een mooie plek in cottage Aalian. Oudbollige kamer maar met verwarming en een hete douche. We eten 's avonds heerlijk in het harbour resto in het dorp..

27 mile

Donderdag 31 mei: Torridon

We worden wakker met een stralende zon. Na een stevig ontbijt vertrekken we en al snel in korte broek. Het eerste stuk tot aan de brug om Skye te verlaten is druk, maar daarna verlaten we ,de doorgaande weg en slaan we de kustweg in ri Pickton. Mooie route. Via Loch Cannon fietsen we richting Shieldag. Heerlijk in t-shirtje. In Shieldag is er een officieel wildkampeerplek zonder water zonder iets, dus we rijden door. In Torridon is er weer een wildkampeerveldje, ditmaal wel met water en wc en douche(beetje goor wel). In het dorp zelf is helemaal niets. Bij de jeugdherberg kunnen we nog iets kopen, maar dat is het. Wanneer we zitten te eten begint het helaas te regenen. We zaten toch al in de tent vanwege de mitches.

53,5 mile, 930 hm

Vrijdag 1 juni: Poolewe

We worden wakker en de lucht is helemaal blauw. Tegen de mitches trekken we nog even lang spul aan, maar zodra we fietsen zijn we al snel in korte broek en shirt. Eerst is het landschap heel ruig. Daarna een tijdje langs het meer en dit keer wel lekker vlak. De camping is er een met verschillende sterren een mooie zonsondergang en heel veel mitches.

Zaterdag 2 juni: Contin

Het is buitenstrak bewolkt en heel veel windstorm uit het oosten. En juist die kant moeten wij vandaag op. De route is bergachtig en kaal en eigenlijk niet zoveel aan. Er is gewoon helemaal niets, alleen maar windstorm tegen. We gaan dan ook niet hard vooruit want er moet ook flink geklommen worden. De laatste 20 mile gaan gelukkig iets sneller omat het eindelijk naar beneden gaat. Om 6uur zien we de camping in Contin met een shop gelukkig want die waren we vandaag ook niet tegen gekomen en we waren helemaal voedselblut. Als we staan stort de regen weer los.

65 mile, 975 hm

Zondag 3 juni: Nairn

We wakker worden regent het helaas weer. Blijft weer de hele dag regenen. Via Inverness gaan we via prachtige binnendoor weggetjes met veel bremmen richting Cawdor kasteel. Daar vinden we helaas geen b&b en we zijn te kleddernat om zo het kasteel te bezoeken dus we fietsen door. In Nairn vinden we wel al snel een hele mooie b&b. We lopen nog een rondje, zien helaas geen dolfijnen in zee. De sticky Toffee pudding als toetje was goddelijk.

42 mile, 350 hm

Maandag 4 juni: Alvie

Na een ontbijt met pancakes en brood doen we nog wat inkopen en vertrekken ri Cawdor kasteel wat we bezoeken. Vooral de tuinen zijn prachtig. Om 11 uur gaan we verder via allerlei mooie binnendoor weggetjes. Het is vandaag een mix van hei en heuvels, veluwe in limburg zeg maar. Bij Dulsie nemen we de doorgaande weg waar het erg rustig op is, naar Ccarrbridge. Eerst flink klimmen naar 380 m daarna een mooie maar koude afdaling. 14 graden br maar droog. Bij Carrbridge pakken we fietsroute 7 op die we tot Glasgow zullen volgen. We pakken een stuk de onverharde variant wat erg mooi is. Aviemore is een super toeristische plaatsje, een berg en wintersportplaats. Veel te druk. Wij rijden 3 mile door naar een camping in Alvie. Supergroot en ouwe sooi. Wel mooi uitzicht op de bergen.

44 mile, 630 hm

Dinsdag 5 juni: Keltneyburn

Het is helemaal bewolkt als we wakker worden, de bergen om ons heen zijn niet te zien. En het ook koud. We trekken weer heel veel aan en gaan op pad. Al snel pikken we route 7 weer op. Later volgt deze de A9. Wel een pad er langs maar je blijft het verkeer horen. We gaan over een pas van 467 m. Na de pas voor Calvine zien we op zowel de kaart als in het echt een weg lopen  richting Trinafour, weg van de snelweg. Deze nemen we, wel erg veel klimmen en erg mooi, en de zon begint nu echt door te komen. Een camping die daar zit is alleen voor caravans dus we moeten verder. Weer een flinke klim.De camping op weg naar Keltneyburn is gelukkig ook voor tenten. Lekker rustig en heerlijk in de zon. Uitzicht op de schotse hooglanders en herten.

55 mile, 931 hm

Woensdag 6 juni: Callander

De zon scheen vandaag volop, we konden zelfs in korte broek en t shirtje vertrekken. Eerst berg af naar Kenmore, een leuk stadstraatje. Daarna langs het meer naar Killin. Heel veel kleine 10% hellingen. Halverwege vonden we het wel weer tijd voor onze dagelijkse thee koffie en scone. Toen de scones kwamen wisten we dat het de sjiekste en duurste scones zouden zijn. Dus extra van genoten. Killin was een toeristische dorpje waar we inkopen deden. Daarna ging de route door het bos, onverharde weg. Maar heel mooi. Later volgde de route een oude spoorlijn wat nu fietsroute is. Hoog boven het dal, prachtig. Daarna ging de weg weer verder door het bos met veel vervelende hellingen. Net voor 5 uur waren we in Callander, weer vrij toeristisch. Even buiten het dorp vonden we de camping waar ook tenten nog welkom waren.

52 mile 741 hm

Donderdag 7 juni: Dymen

We ontbijten zelfs buiten, het moet niet gekker worden.Vandaag een korte rit omdat we nog niet door willen stomen naar Glasgow. De heuvels zijn weer goed aanwezig, en blijven regelmatig de 10% halen. De route gaat door het bos waar we een bordje missen en fout gaan. Niet erg want de route die we nu volgen is ook mooi en komt in hetzelfde dorp uit. In Alberfoyle pikken we de route 7 weer op. Een mooie route weer. In Dymen zijn we zo en de camping is alleen voor fietsers en wandelaars, de west highland way komt hier langs, en inderdaad het is op de weg erg druk met wandelaars. We genieten de rest van de dag van de zon en ons boek.

26 mile, 506 hm

Vrijdag 8 juni: Glasgow

Vandaag enkel naar Glasgow fietsen. Omdat de hoofdwegen ons te druk is kiezen we voor de kleine weggetjes, wat weer klimmen betekent. In Glasgow is het hotel wat we geserveerd hebben zo gevonden, in het centrum. 'S-middags lopen we de hele stad door tot we niet meer kunnen. Tassen inpakken voor de terugreis.

20 mile, 364 hm

Zaterdag 9 juni: terug naar huis.

Om 6 uur naar het vliegveld gefietst, 10 mile. Dat de fietsen dit keer in de hoezen zitten en niet in een doos, is geen probleem, gelukkig maar.