Home

Foto album

Landkaart met route

Kerk van Castrojeriz

Voordat we naar Spanje reizen bezoeken we in Zuid Frankrijk eerst Erwin en Margriet die nu in de buurt van de Mont Dore wonen, en een dag later Pieter en Rachel in de Dordogne.

Op maandag komen we in Haro in Noord Spanje aan; het begin van onze fietstocht.

Dinsdag 17 juni

We laten de auto achter op de camping . Na 20 km pakken we beschreven fietsroute naar Compostella op. veel door graanvelden en kleine dorpjes. Her en der al een stevige klim. Na de vele regen die ze ook hier hebben gehad is het op een miezerbuitje in de ochtend, droog. Omdat we niet doorhadden dat de zon door de wolken heen toch flink scheen verbranden we goed. Burgos is de eindbestemming.

102 km  950 hm  1066 hoogste  16,5 gemiddeld

Woensdag 18 juni

Jolanda is jarig! Lawaaierige nacht door de wegen rond de camping. We bezoeken eerst burgos, een mooie stad met een prachtige kathedraal. Daarna fietsen we verder tussen heuvels vol met graan, en weer de oude stadjes. Stralende blauwe lucht, mooier kan niet. In Castrojeriz vinden we het genoeg. Mooi stadje met mooie straatjes en veel pelgrims.

60 km 423 hm 931 hoogte 14,1 gemiddeld (met door de stad)

Donderdag 19 juni

De andere fietsers op de camping zijn allang op, maar wij zijn toch sneller weg. De route gaat al snel over de Camillo wandelroute, tussen het graan en tarwe en heel veel wandelaars en fietsers, met geen tot veel bagage. Massatoerisme bijna. Het is warm en we krijgen respect of medelijden met de wandelaars. Dagen of weken tussen het graan lopen in de brandende zon, want bomen zijn er nauwelijks. De camping bij Saragun bestaat vooral uit lege stacaravans en een herrieveldje, van wege een of andere fabriek,  voor pasanten. We rijden door. Bij een auberge kunnen we onze tent opzetten. Eigenlijk hadden we een pelgrimspaspoort moeten hebben, maar nu we al staan mogen we blijven.

Oeps, kilometers vergeten te noteren, zo tegen de 100.

Vrijdag 20 juni

We pakken in, halen brood, fietsen een stukje en ontbijten. De hordes wandelaars komen alweer voorbij voor een dagje tussen het graan en veel zon. Met de middag zijn we in Leon, met weer een mooie kathedraal en ijs. Leon uit is lastiger. Wij gaan van de compostella route af naar het noorden richting de bergen, echter wordt er veel gebouwd en missen wij de weg die we willen hebben. Door alle vinexwijken heen komen we toch waar we willen. Direct weer klimmen, maar erg mooi, mooie bermen en bossen. Er blijkt geen camping te zijn in Rioseco, hoewel de kaart dat wel aangeeft. We fietsen naar Carrizo waar er wel een is. Dit is echter een camping met vaste plaatsen; een badjassencamping. Wij vinden echter een plekje voor onze tent. Wanneer de campingbaas komt mogen we eerst niet staan maar toch weer wel, we verstaan er geen snars van. Onze overburen zetten om 5 uur de tv aan en we kunnen genieten van alle quizzen en soaps, herrieding.

100 km 428 hm 1120 max 17,5 gemiddeld

Zaterdag 21 juni

Slechts een enkele ochtendjas is wakker wanneer wij vertrekken. Het is direct al erg warm. Gelukkig gaat onze weg tussen de bomen door richting Riello via een weg die niet op onze kaart staat maar wel erg mooi is. Daarna is het klimmen naar Puerto de la Magdalena op 1434 m. De klim gaat gelukkig in een wolkenschaduw. Achter ons zien en horen we het onweren en de regen. Veel irritante vliegen. Naar villablino is het afdalen. Naar de camping is het zoeken, maar vinden we toch. Daar staan we in ons eentje met zun 2en. Om 8 uur begint het ook hier te onweren en te regenen, maar daarna is de lucht weer blauw.

78 km 730 hm 1438 h 16,9 gemiddeld

Zondag 22 juni

Bij het tankstation vinden we vers brood, verder is alles gesloten, de klim naar Puerto de Somiedo 1498 m gaat makkelijk, de  afdeling is schitterend. We dalen af naar 560 m, daarna begint de klim naar Puerto de San Lorenzo 1354 m, veel 15% erg steil en zwaar en het wordt mistiger en koud. Bovenop zien we geen hand voor ogen door de dikke mist. In st. Martin is niets dus we fietsen door. In Caranga ook niets, het dal is smal en we vinden geen geschikte kampeerplek en we hebben het koud. In Barzana vinden we een hotel en we vinden het wel genoeg.

85 km 1611 hm max 1498  14,2 gemiddeld

Maandag 23 juni

Bij het wakker worden onweer en regen. Wanneer we vertrekken is het al snel droog. Richting Pola de Lena ligt nog een pas van 1100 meter, een klim van 600 meter, steil en met heeeel veel irritante vliegen die rond je hoofd vliegen, en het liefst landen in je oren en neus. Verder is het weer erg mooi. De afdaling is ook steil maar hele stukken zijn 'under construction', gelukkig zijn in Pola de Lena heerlijke terrasjes. Daarna verder richting, Puerto de San Isidro. Geen al te steile klim, alleen door de mist zien we helemaal niets nog geen 10 m. we blijven op de camping op de top 1520 m in de hoop morgen iets te zien van het uitzicht.

73 km 1956 hm 1520 hoogste 11,9 gemiddeld

Noordkant van Puerto de Somiedo

Dinsdag 24 juni

We worden wakker in dikke mist, we zien wel iets meer, maar niet veel. Na 1km afdalen is het prachtig weer, zien we dat we in een skigebied zitten. De afdaling is mooi met ruige bergen. In Puebla de Lillo zit een fantastische bakker met terras. Daarna weer klimmen naar Puerto las Senales, 1625 m. helaas komen we weer in de wolken maar zien nog genoeg, het is weer prachtig. De klim is niet moeilijk en we staan zo boven met al onze vliegenvriendjes. Iets afdalen naar Puerto de Tarna, 1490m. daarna verder naar beneden naar Buron om daar weer te gaan klimmen richting Puerto de Ponton. Een makkie. Van 1280 afdalen naar Cangas de Onis op 80 m, 35 km lang, grotendeels door een kloof, schitterend. De camping zit in Soto de Cangas. De tent is drijfnat dus we doen een droogpoging, helaas regent het af en toe.

112 km 795 hm 2213 lm 1625 max h 18,21 gemiddeld

Woensdag 25 juni

Het regent weer dus we doen rustig aan. We fietsen richting Panes, tot Robella is er niet zoveel aan, door de lage wolken zien we geen bergen. Vanaf Robella 425m komen we weer in een kloof en zijn de bergen zichtbaarder en ruig. We zijn net na de middag in Panes en fietsen door naar Potes, het is te slecht weer om niet te fietsen. Weer door een kloof. Bij Potes klaart het weer iets op.

82 km 500 hm 421 max h 16,6 gemiddeld

Donderdag 26 juni

Het is weer zo zwaar bewolkt dat een uitstapje naar Fuente De geen zin heeft. We pakken het boeltje dus maar weer in. Eerst de klim naar Peurto San Glorio, 1609. Start op 86 m dus een hele klim. Op 1000 m komen we weer in de mist. Dus weer geen uitzichten. Na even afdalen zien we de zon weer,joepie. We slaan af naar Posada de Valdeon om de Picos toch nog te  zien. Klim naar 1562 en weer in de mist, onweer en later regen. De camping in Soto de Valdeon bestaat niet meer dus kunnen we 3 km terug klimmen, met 15% hellingen naar St. Marina de Valdeon waar wel een camping is, die we eerder al voorbij hebben gereden. De regen houdt er even mee op en we zien dan toch waarvoor we gekomen zijn: de Picos, 10 minuten, dan wordt het weer volledig bewolkt, maar we hebben de picos gezien!

70 km 1948 hm 1609 max 11.4 gemiddeld

Vrijdag 27 juni

We worden wakker en het is weer een grote wolkenmassa. Maar even later wordt de lucht blauwer en wij blijer. Na een kwartier is de pret weer over, de zon verdampt veel water en we zitten weer in de wolken. We blijven hier niet; we willen zon. Wanneer we afdalen, besluiten we toch het dal in te gaan, voor de mooie uitzichten. Na onze tassen in de struiken te hebben gegooid omdat het erg steil is, klaart de lucht op en zien we de bergen en rotsen van de Picos. Het is meer dan prachtig. We genieten een tijdje, klimmen weer omhoog pakken onze spullen weer op en drinken in Valdeon nog ff koffie. Daarna begint de klim naar Puerto de Panderruedas, 1450m. erg mooie uitzichten en steeds zien we weer andere bergen uit de wolken komen en ook weer verdwijnen in de wolken. De Puerto bereiken we in de zon! Na de lunch dalen we af naar Riano en bij Boa is een camping. We kunnen alles lekker laten drogen inclusief ons zelf.

52 km  816 hm  1450 h  14,1 gemiddeld

Stuwmeer

Zaterdag 28 juni

De omgeving is heel anders, veel groen, veel bomen en het ruikt lekker. We fietsen voornamelijk langs een stuwmeer. Cervesa de Pisergais, ons einddoel, is een aardig stadje met een badjassencamping.

85 km 844 hm 1413 maxh gemiddeld 15,6

Zondag 29 juni

Als we de tent open doen zitten we meteen met heel veel vliegen binnen, nutteloze stomme dingen. We ontbijten dan ook maar in de tent. De route is heuvelachtig en groen en heide. Het ooievaarsdorp bij Barrio de Santa Maria bezoeken we. In Aguilar de Campoo stuiten we op een middeleeuws feest. Daarna nemen we kleine mooie weggetjes naar Polientes waar een camping is, was. We besluiten te gaan wild kamperen maar dan komen we langs hotel Molino de Ebro. Erg aantrekkelijk. In het huisje wat ze verhuren zie je door een glazen vloer de Ebro stromen, de douche is een stortbak, een hemelbed en een bubbelbad, we zijn verkocht, haha.

74 km 302 hm 1025 maxh 15,3 gemiddeld

Maandag 30 juni

We blijven hier nog een nacht. We fietsen een stuk van de GR99 (wandelroute) wat mountainbiken wordt. De Canion bij Obaneja del  Castillo over dit pad is erg mooi en de rotsen ook. Verder nog 2 ijskoude watervallen ontmoet. Rest van de middag lekker rustig aan gedaan.

De camping schijnt er toch te zijn, alleen nog niet open; het is nog geen zomerseizoen(?).

35 km 238 hm 786 max h  11,9 gemiddeld

Dinsdag 1 juli

We verlaten ons paleisje, eerst weer naar Orbaneja, ditmaal over de gewone weg. Daarna naar Moradillo de Senado waar we steil een berg opgaan voor een kerkje. Het hele dorp gluurt achter het ruiten haha. Het is heuvelachtig en groen. Na Quintanaloma wordt het plots kaal en zien we heel veel windmolens. Bij Poza de la Sal kunnen we flink afdalen. Tot Ona gaat dat heel lekker, maar de staart zit weer in het venijn want na Ona richting Portillo gaat het 8km 8% omhoog. Gelukkig zijn de laatste 15 km bijna helemaal naar beneden naar Frias wat er erg mooi bijligt tegen de bergwand met kasteel erboven. De camping is een grote badjassencamping met een apart kampeerveld waar een groep van 30 kinderen staan.het bleef nog lag onrustig.

Oeps, weer de kilometers niet genoteerd.

Woensdag 2 juli

We fietsen via Valderrama, dit is echter een steile grindweg met veel 15% hellingen en meer, omhoog helaas. Wel rustig en mooi. Wanneer we eindelijk over de top zijn rijden we richting Encio, op en neer en alle soorten wegdek. Daarna via kleine weggetjes en dorpjes, waar niets te krijgen is, naar Miranda de Ebro waar we geen super bakker vinden met heerlijkheden en koffie. Daarna richting Haro waar op de camping nog steeds de auto staat. In Haro vinden we wel een overheerlijke bakker.